کند خوانی و وسواس در مطالعه

کند خوانی و وسواس در مطالعه – شیوه برطرف کردن کند خوانی و وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه به این معنی است که وقتی یک مطلب را مطالعه میکنید بدلیل ایجاد این فکر که مطلب را یاد نگرفته اید مجدد به اول متن بر میگردین و دوباره میخونین این باعث تلف شدن زیاد وقت و بازدهی پایین میشه.

اصل این موضوع بخاطر نداشتن برنامه ریزی درسته، دانش آموز با این فکر که با یکبار خوندن مطلب باید کامل متن یاد بگیره دچار همچین وسواسی میشود.

شما باید بدونین که فرایند یاد گیری یک فرایند میان مدت است و صرفا با یکبار خوندن متن نمیشود کل نکات و درس را یاد گرفت.

راه حل مقابله با وسواس:

اگر بشدت مشکل دارین از یک تیکه کاغذ استفاده کنید ،وقتی هر مطلب را مطالعه میکنید روی آن را با یک کاغذ بپوشانید تا چشم شما اجازه برگشت به عقب را نداشته باشد.

در نهایت حتما یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید .

کند خوانی

یکی از مشکلات عمده اکثر دانش آموزان کند خوانی است که راه حل هایی را برای حل اینمشکل پیشنهاد میکنم :

علت اول : کلمه خوانی
راه حل : جمله خوانی

مغز با معنی و مفهوم سر و کار دارد نه با خود کلمات مثل صحبت کردن تصور کنید ، مثلا یک تایپیست که کلمه به کلمه از روی متن می خواند و تایپ می کند اگر پس از این که ۲ صفحهتایپ کرد از وی در باره متن سوال کنید وی کمتر از ۳۰ درصد مطالب را می تواند به خاطر آورد .

علت دوم : بلند خوانی
راه حل : چشم خوانی

زمانی که متنی را بلند می خوانید مطالب و اطلاعات از دهان به گوش بعد به مغز می رسدولی اگر چشم خوانی کنید چشم مطلب را می بیند و مغز آن را درک می کند می بینید که باچشم خوانی مطالب مسیر کوتاه تری برای رسیدن به مغز را طی خواهد کرد .

علت سوم : لب خوانی یا درون خوانی است
راه حل : چشم خوانی

تکان خوردن لب ها علیرغم پایین آوردن سرعت باعث پایین آوردن تمرکز نیز می شود.

علت چهارم : برگشت غیر شعادی چشم به عقب
راه حل : خط بردن

ثابت شده است که ما زمانی که مطلبی را می خوانیم چشم به طور غیر عادی بر می گردد وبه کلمات قبل نگاه می کند که به وسیله خط بردن (دنبال کردن کلمات با انگشت ، خودکار و …)این مشکل را بر طرف می کنیم .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *